Sunday, November 25, 2012

Pandang sisi untuk Kisah Pemilik 2 kebun


Ayat al-Quran apabila menceritakan tentang sungai yang mengalir dalam syurga, buah-buahan yang ranum dan lain-lain adalah kerana ia menjadi impian penduduk Mekah kerana di negeri tersebut tidak ada perkara-perkara tersebut. Impian mereka itu Allah akan berikan kepada mereka di hari akhirat kelak di Syurga. Ia adalah agar menjadi rangsangan untuk mereka untuk masuk Islam.

Mungkin bagi kita apalah sangat dengan sungai dan buah-buahan kerana di negara kita terlalu banyak perkara tersebut. Tetapi dalam Syurga bukan itu sahaja yang akan wujud. Apa yang kita impikan juga akan ada.Apakah impian kita? Apabila kita tengok orang lain duduk di rumah yang besar, kita impikan rumah sebesar itu. Apabila kita lihat kereta yang besar dan selesa, kita impikan kereta tersebut. Apabila kita tengok di tempat orang ada air terjun dan pantai, kita inginkan agar kita sentiasa bersantai di sana. 

Allah pasti tunaikan impian kita itu di Syurga dengan syarat kita melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang. JADIKANLAH IA SEBAGAI RANGSANGAN DAN MOTIVASI UNTUK KITA BERAMAL.

Via FB

Ustaz Mahyuddin Hashim
Pensyarah USIM






No comments:

Post a Comment